Termín Průmysl 4.0 se v současném chápání rozvoje celého průmyslového odvětví stal neodmyslitelným. Koncept začal vznikat v Německu v roce 2011 jako výraz snahy zvýšit efektivitu průmyslu a získat konkurenční výhody definováním směru budoucího nutného vývoje. Pod názvem Industry 4.0 byl v roce 2013 prezentován na veletrhu v Hannoveru. Současně s ním se ale stal frekventovaným i pojem chytrá továrna (smart factory).

Jaký je vztah mezi těmito koncepcemi? Tato otázka není vůbec jednoduchá. Obě se opírají o shodné moderní technologie a měly by vést ke shodným výsledkům.

Nejjednodušší pohled je, že jde o pojmy zaměnitelné. Některé zdroje uvádějí, že jde spíše o regionální pojetí konceptu. V USA se používaly pojmy jako smart factory, digital factory nebo digital manufacturing dříve, než v Evropě převládl pojem Průmysl 4.0. Tomuto názoru odpovídají právě shodné technologie, pomocí kterých mají být Průmysl 4.0 i chytrá továrna realizovány.

Druhý pohled na vztah těchto pojmů považuje chytrou továrnu za výsledek realizace konceptu Průmysl 4.0. K takovému řízení výrobních společností by koncept Průmysl 4.0 měl podle tohoto vymezení směřovat. I toto pojetí naznačuje, že oba termíny mají mnoho společného, ale je nutné poznamenat, že samotný koncept chytré továrny není cílovým stavem. Je to cesta k dalšímu rozvoji, k vybudování a udržení systému „učení se“ a systému optimalizace autonomního řízení.

Třetím pojetím vztahu těchto termínů chápe chytrou továrnu jako jednu z technologií Průmyslu 4.0, stejně jako big data, internet věcí (Internet of Things, IoT), kyberfyzické systémy a další.

Z pohledu praxe asi není až tak důležité vzájemné vymezení konceptů. Podstatné je, aby společnosti byly schopny realizovat kroky, které oba koncepty obsahují a blížily se systému řízení, které je v nich zahrnuto.

Na závěr tohoto „terminologického okénka“ o čtvrté průmyslové revoluci je užitečné ještě připomenout pojetí třetí průmyslové revoluce. Mnohé firmy totiž ještě dohánějí obsah konceptu „Průmysl 3.0“ pod hlavičkou Průmyslu 4.0. Třetí průmyslová revoluce je charakterizována pojmy automatizace, digitalizace, programovatelné počítačové řízení a počátky sběru dat.

cookies image
Cookies

This website requires your consent for us to use individual data in order to show you information relevant to your interests, among other things. To give your consent, click the "OK" box.
You can reject all cookies .

Cookies settings

Here you can customize cookies according to your preferences.

Necessary cookies
Technical cookies are necessary for the proper functioning of the website and all the functions it offers. They facilitate, among other things, the effects of filters and the storing of privacy settings. We do not require your consent to the use of technical cookies on our website. For this reason, technical cookies cannot be individually deactivated or activated.
Analytic cookies
Analytical cookies allow us to measure the performance of our website and our advertising campaigns. We use them to determine the number of visits and sources of visits to our website. We process the data collected by means of these cookies in aggregate, without using identifiers that would point to specific users of our website. If you disable the use of analytical cookies in relation to your visit, we lose the ability to analyse the performance and optimise our measures.
Personalized cookies
We also use cookies and other technologies to tailor our store to the needs and interests of our customers so that we can provide you with a better experience. The use of personalised cookies allows us to avoid explaining unwanted information such as irrelevant product recommendations or unhelpful special offers. Moreover, the use of personalised cookies allows us to offer you additional features, such as product recommendations tailored to your needs.
Advertising cookies
Advertising cookies are used by us or our partners to show you relevant content or advertisements both on our site and on third party websites. This allows us to create profiles based on your interests, so-called pseudonymised profiles. From this information, it is generally not possible to identify you directly, as only pseudonymised data is used. If you do not consent, you will not receive content and advertisements tailored to your interests.
You can reject all cookies .