Termín Průmysl 4.0 se v současném chápání rozvoje celého průmyslového odvětví stal neodmyslitelným. Koncept začal vznikat v Německu v roce 2011 jako výraz snahy zvýšit efektivitu průmyslu a získat konkurenční výhody definováním směru budoucího nutného vývoje. Pod názvem Industry 4.0 byl v roce 2013 prezentován na veletrhu v Hannoveru. Současně s ním se ale stal frekventovaným i pojem chytrá továrna (smart factory).

Jaký je vztah mezi těmito koncepcemi? Tato otázka není vůbec jednoduchá. Obě se opírají o shodné moderní technologie a měly by vést ke shodným výsledkům.

Nejjednodušší pohled je, že jde o pojmy zaměnitelné. Některé zdroje uvádějí, že jde spíše o regionální pojetí konceptu. V USA se používaly pojmy jako smart factory, digital factory nebo digital manufacturing dříve, než v Evropě převládl pojem Průmysl 4.0. Tomuto názoru odpovídají právě shodné technologie, pomocí kterých mají být Průmysl 4.0 i chytrá továrna realizovány.

Druhý pohled na vztah těchto pojmů považuje chytrou továrnu za výsledek realizace konceptu Průmysl 4.0. K takovému řízení výrobních společností by koncept Průmysl 4.0 měl podle tohoto vymezení směřovat. I toto pojetí naznačuje, že oba termíny mají mnoho společného, ale je nutné poznamenat, že samotný koncept chytré továrny není cílovým stavem. Je to cesta k dalšímu rozvoji, k vybudování a udržení systému „učení se“ a systému optimalizace autonomního řízení.

Třetím pojetím vztahu těchto termínů chápe chytrou továrnu jako jednu z technologií Průmyslu 4.0, stejně jako big data, internet věcí (Internet of Things, IoT), kyberfyzické systémy a další.

Z pohledu praxe asi není až tak důležité vzájemné vymezení konceptů. Podstatné je, aby společnosti byly schopny realizovat kroky, které oba koncepty obsahují a blížily se systému řízení, které je v nich zahrnuto.

Na závěr tohoto „terminologického okénka“ o čtvrté průmyslové revoluci je užitečné ještě připomenout pojetí třetí průmyslové revoluce. Mnohé firmy totiž ještě dohánějí obsah konceptu „Průmysl 3.0“ pod hlavičkou Průmyslu 4.0. Třetí průmyslová revoluce je charakterizována pojmy automatizace, digitalizace, programovatelné počítačové řízení a počátky sběru dat.

cookies image
Cookies

Tento web potřebuje váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby vám mimo jiné mohl ukazovat informace týkající se vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.
Souhlas můžete odmítnout .

Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies podle Vašich preferencí.

Nezbytné (provozní) cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné mimo jiné za působení filtrů a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Analytické cookies
Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatele našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu ke své návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
Personalizované soubory cookies
Používáme rovněž soubory cookies a další technologie, abychom přizpůsobili náš obchod potřebám a zájmům našich zákazníků a připravili tak pro vás lepší prezentaci. Díky použití personalizovaných souborů cookies se můžeme vyvarovat vysvětlování nežádoucích informací, jako jsou neodpovídající doporučení výrobků nebo neužitečné mimořádné nabídky. Navíc nám používání personalizovaných souborů cookies umožňuje nabízet vám dodatečné funkce, jako například doporučení výrobků přizpůsobených vašim potřebám.
Reklamní cookies
Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na vašich zájmech, takzvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených vašim zájmům.
Souhlas můžete odmítnout .