Manažeři výrobních firem už pilně realizují proces digitální transformace, nebo si to aspoň myslí. V čem bývá problém? Výroba je dotována technikou, dokáže generovat obrovská množství dat. Obchod sbírá data od zákazníků, v lepším případě přímo data produkovaná vlastními výrobky, která jsou soustředěna v „digitálním“ centru pro zákazníky. A co dál? Jsou data využívána pro úpravu a změnu výrobních procesů, pro transformaci služeb servisu a péče o zákazníky? A jsou to vůbec oblasti, které podnik chtěl primárně řešit? Je to slabina firmy oproti konkurenci, nebo jde o posílení konkurenční výhody?
O digitální transformaci se hodně mluví hlavně v poslední dekádě. Někdy obecně, někdy složitě a z mnoha různých pohledů. Informací je tolik (a občas lehce protichůdných), že lidé, kteří to nemají přímo v popisu práce, v tom zatím úplně jasno nemají. Jaký je rozdíl mezi digitalizací a digitální transformací? Je to proces, nebo sada projektů? Kdo ji má definovat? Kdo určí, co se má digitalizovat a transformovat hned a co potom? Otázky, samé otázky. A vzhledem k tomu, jak důležitým tématem digitální transformace je – bude ji totiž muset vyřešit každá firma, nabízíme pro orientaci pár základních odpovědí a doporučení.
Digitální transformace je šance, jak přenést firmu do prostředí 21. století a posílit tím naději na její dlouhodobou prosperitu. Je to proces využití digitálních technologií k modifikaci nebo vytvoření nových obchodních a firemních procesů a firemní kultury. Účelem je významné zvýšení efektivity nebo zlepšení zákaznického zážitku. Ideálně tak moc významné, že to změní poměry na trhu ve prospěch vaší společnosti. V sázce je hodně. Musíte však opustit tradiční myšlení a nelpět na tom, jak jste byznys dělali doteď.
Digitální transformace si nesmí žít vlastním životem. Musí být řízena firemní strategií, což je vlastně strategický plán, jak firma hodlá naplnit svou vizi. To je absolutní základ. Kdo tuto souslednost pochopí, vyhne se spoustě nedorozumění. Zajistí se tím, že transformace vychází z něčeho, co je promyšlené, zohledňující cíle a požadavky všech úseků společnosti, a že se také někdo zamyslel nad prioritami – tedy i pořadím transformačních projektů.
»BUDE NUTNÁ RADIKÁLNÍ ZMĚNA.«
Strategie musí být častěji aktualizována a musí být „poctivá“. Má-li například vaše firma vizi, že se stane lídrem trhu, ale teď na konkurenci sotva dohlédne, je nasnadě, že drobnou inovací starých procesů to nepůjde. Bude nutná radikální změna. A nesmíte skončit jen u digitalizace, kdy se něco místo manuálně dělá elektronicky, ale vlastně pořád stejně.
Pokud třeba nahradíte jeden ERP systém jiným, byť o něco lepším, ale procesy zůstanou jako dosud, svému cíli se nepřiblížíte. Pravděpodobně bude nezbytné zcela přepracovat obchodní model a ten podpořit vhodným digitálním nástrojem.
Při návrhu nové podoby procesu už berte v úvahu současné možnosti informačních nástrojů. Ale ne těch zastaralých, s omezenými možnostmi a od výrobců, kteří sotva utáhnou vývoj jednoho druhu řešení. Hledejte výhradně špičkové technologie a nástroje. V angličtině se pro ně vžil výraz „cutting-edge“. A dívejte se dál než na špičku nosu. Jen s ERP systémem si rozhodně nevystačíte.
Využijte toho, že silní výrobci softwaru nabízejí kromě ERP systému, okolo kterého se informační řešení buduje, i další vlastní produkty. Těmi pokryjí vaše současné i budoucí potřeby v oblastech konfigurace výrobků (CPQ), řízení životního cyklu výrobku (PLM), B2B obchodování, business intelligence, správy skladů (WMS), správy dokumentů a dat (DMS), správy majetku (EAM), HR nástrojů a jiných.
Konzistentní, „bezešvé“ informační řešení od jednoho výrobce umožňuje jeho bezproblémový rozvoj a rychlou reakci na jakoukoliv výzvu byznysu. Naproti tomu „vyzobávání“ aplikací podle jejich účelu od různých výrobců vede k vytváření nového spletence aplikací, který v dlouhodobé perspektivě nelze udržet efektivně funkční.
»KROMĚ TECHNOLOGIÍ, PROCESŮ A DAT MYSLETE I NA LIDI – ORGANIZACI A KONTROLU, DÁLE SAMOZŘEJMĚ NA BEZPEČNOST.«
Dokud firma nemá strategii připravenou a není s ní ztotožněna, neměla by se do změn pouštět. Nahodilá digitalizace s velkou pravděpodobností nepřinese mnoho pozitiv, může ale ledacos ještě zkomplikovat. Na druhou stranu, svět nečeká. Jednejte rychle. Protože kdo chvíli stál…
Kromě technologií, procesů a dat myslete i na lidi – organizaci a kontrolu, dále samozřejmě na bezpečnost. Důležitější to bude tím spíše, jak postupně poroste využití umělé inteligence. Ta bude autonomně obsluhovat výrobní zařízení a celkově se bude více podílet na formulování doporučených postupů a rozhodnutí.
Příkladem digitální transformace budiž nasazení konfigurátoru. Je to nástroj, který má potenciál splnit cíl a navýšit obrat. Zákazník si poskládá individualizovaný výrobek, vidí jeho budoucí podobu, zná ihned jeho cenu. Díky tomu vznikne více nabídek, které mohou vyústit v objednávku.
Pro výrobce má konfigurátor i další přínosy. Automaticky zpracuje kusovník a technologické postupy, obratem po potvrzení nabídky se zakázka zaplánuje do výroby, se sdělením reálného termínu dodání. Materiál na zakázku se objednává přesněji, odpadá chybovost. Přes konfigurátor rok po jeho spuštění prodává Česká zbrojovka čtvrtinu produkce modelu P-10 pro domácí trh.
A jaké jsou příklady z praxe digitální transformace ve vazbě na informační řešení, tedy kde číhá příležitost ke změně s velkým potenciálem k zužitkování? Tak třeba:
Great Plains je americkým výrobcem vybavení pro farmáře a zemědělce. Společnost navrhuje, vyrábí a prodává široké spektrum produktů, zaměstnává přes 1 500 lidí a má zastoupení ve více než 50 zemích. Potřebovala svou značku odlišit od konkurence a rapidně zvětšit objem prodejů, ovšem bez navyšování počtu obchodníků a pracovníků zákaznické péče. Zároveň chtěla zjednodušit tvorbu nabídek a vytvářet je plnohodnotně přes mobilní zařízení. Posledním úkolem bylo poskytnout dealerům jednoznačný přehled o zvýhodněních a promo akcích.
Zavedením konfigurátoru Infor CPQ (konkrétně produktového konfigurátoru a prodejního portálu) v Great Plains zvýšili objem prodejů na pětinásobek, aniž by museli do prodeje alokovat nové zdroje. Odpadly chyby ve zpracování nabídek a objednávek, plně elektronický nabídkový systém je nyní standardizován a dostupný pro všechna obchodní zastoupení. Čas od zpracování nabídky po objednávku se zkrátil na polovinu. Obchodní týmy a globální prodejci mohou v podstatě okamžitě nechat automaticky zpracovávat nabídky i na zcela nové produkty, dále automaticky vidí souhrnný přehled zisku z jednotlivých objednávek.
Případová studie: infor.com
Článek najdete v časopisu IN-IT, čísle podzim a zima 2020.