Pro některé české firmy je cloud zprofanovaným termínem, pro další skrytým nebezpečím, nutností nebo něčím hodně vzdáleným, čemu se asi jednou nevyhnou. I kdyby ale cloud pro podnik nebyl současností, rozhodně je budoucností. Jeho začlenění a rozšiřování využití v podnikové infrastruktuře přitom vůbec nemusí být složité. A ještě se z toho dá hodně výhod získat. Stačí prozkoumat možnosti Amazon Web Services (AWS).

Třeba už tyto technologie znáte, jen o tom nevíte. Pokud sledujete televizní přenosy závodů Formule 1, často se setkáte s různými predikcemi a analýzami – třeba jaká je pravděpodobnost a obtížnost předjetí nebo jaká je předpokládaná kvalifikační rychlost podle tréninkových jízd. AWS je totiž mimo jiné oficiálním partnerem šampionátu. Organizátoři chtěli dát fanouškům vhled do rozhodnutí, která týmy musejí činit ve zlomcích sekundy. A to je pro AWS příznačné.

IT euro

Amazon Web Services je celosvětově nejkomplexnější a nejrozšířenější cloudovou platformou, která nabízí přes 200 různých služeb. Žádný jiný poskytovatel cloudu jich tolik nemá, natož tak širokou funkcionalitu. Miliony zákazníků – včetně nejrychleji rostoucích start-upů, velkých podniků i zástupců veřejného sektoru – využívají AWS ke snížení provozních nákladů, k dosažení agility a pro rychlejší zavádění inovací. K dispozici jsou technologie infrastruktury jako výpočetní výkon, úložiště a různé typy databází, ale i nejnovější technologie strojového učení, umělé inteligence, datových jezer a internetu věcí (IoT).

Architektura AWS je koncipována jako nejflexibilnější a zároveň nejbezpečnější prostředí cloud computingu dneška. Klíčová infrastruktura je vybudována v souladu s bezpečnostními požadavky ozbrojených složek, globálních bank a dalších vysoce citlivých organizací. Podporuje 90 bezpečnostních standardů a všech 117 služeb, které ukládají data zákazníků, umožňuje šifrování těchto dat.

 

Předpoví vítěznou strategii, ohlídají zdánlivou banalitu

U zmíněné série Formule 1 se mimo jiné využívá sběr dat ze závodních aut a také z trati. Každý monopost má 300 senzorů, které vygenerují 1,1 milionu telemetrických údajů za sekundu. Tyto informace se přenášejí do boxové uličky. Aktuální data jsou propojena s údaji ze 70leté závodní historie a na kombinovaném základě lze předpovědět například vhodnou závodní strategii.

A podobně na to může jít i výrobní podnik, protože v něm už se spousta dat pomocí rozmanitých senzorů a dalších zdrojů sbírá. Amazon Web Services umožní z těchto údajů a infrastruktury vytěžit nové užitečné informace a pohledy, aniž by byl nutný nějaký velký zásah do hardwaru nebo informačního řešení.

Amazonské sítě se prostě hodí do každého podniku, jelikož je paleta využití AWS nesmírně široká. Například společnost Bosch na této platformě vyvinula datově řízený management kvality COVANTO, který výrobcům automobilů a jejich dodavatelům slouží k důvěrnému a selektivnímu sdílení provozních dat pro včasnou detekci závad. Koncipován je pro nový framework Catena-X, celoevropskou výměnu dat v automotive. Toto řešení může uspořit až 20 % externích nákladů a především až 50 % nákladů na opravy v servisech.

Skupina Volkswagen zase využila Amazon Web Services pro automatické workflow inteligentních inspekčních značek pro všechny štítky, kterými musí být vozidlo opatřeno. Porsche má na podlahách stanovišť rozmístěny inspekční značky, které automaticky zpracovává IoT zařízeními a manuální inspekcí přes mobilní aplikaci. Na montážní lince automatické kamery pořídí snímek, který je odeslán k analýze v cloudu. Pokud se zjistí problém, systém upozorní pracovníka, aby provedl manuální prověrku kvality. Může se to zdát jako banalita, ale ve dvou továrnách se vyrábí pět různých modelů, do kterých je potřeba aplikovat více než 2 000 variant štítků. Jednou z funkcí je také překlad štítků do jazyka pracovníka.

Infor na službách Amazon Web Services staví své technologie jako umělou inteligenci Coleman, ale využívá je i pro vlastní potřeby. Přesunem aplikací, kterými Infor komunikuje se zákazníky, do cloudu AWS snížil náklady na zálohování databází o 75 % a výrazně zrychlil odezvu těchto nástrojů.

Řešení Inforu jsou komplexně připravena k napojení a využívání technologií a přínosů AWS. V ITeuro jsme se v této oblasti spojili s českou společností TrustSoft, která je jak zkušeným partnerem AWS, tak přímo Inforu. K jejím klientům patří třeba T-Mobile, O2, DHL nebo Česká spořitelna. Pro automobilku Škoda připravila detailní plán migrace jednotlivých aplikací do standardizovaného veřejného cloudu s přístupem k dalším službám AWS.

 

Článek byl publikován v časopisu IN-IT, čísle 2/2021.

Chcete se o AWS dozvědět více? Napište nám!

    cookies image
    Cookies

    Tento web potřebuje váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby vám mimo jiné mohl ukazovat informace týkající se vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.
    Souhlas můžete odmítnout .

    Nastavení cookies

    Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies podle Vašich preferencí.

    Nezbytné (provozní) cookies
    Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné mimo jiné za působení filtrů a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
    Analytické cookies
    Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatele našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu ke své návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
    Personalizované soubory cookies
    Používáme rovněž soubory cookies a další technologie, abychom přizpůsobili náš obchod potřebám a zájmům našich zákazníků a připravili tak pro vás lepší prezentaci. Díky použití personalizovaných souborů cookies se můžeme vyvarovat vysvětlování nežádoucích informací, jako jsou neodpovídající doporučení výrobků nebo neužitečné mimořádné nabídky. Navíc nám používání personalizovaných souborů cookies umožňuje nabízet vám dodatečné funkce, jako například doporučení výrobků přizpůsobených vašim potřebám.
    Reklamní cookies
    Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na vašich zájmech, takzvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených vašim zájmům.
    Souhlas můžete odmítnout .