Zachraňme digitalizací, co se dá. Takhle teď uvažuje mnoho manažerů donedávna úspěšných, leč konzervativních firem, které už v roce 2019 začaly pociťovat ochlazování poptávky. Loňský rok hospodářské výsledky ještě zhoršil. Ale může být digitalizace cestou zpět na vrchol?

Může. Ale stejně tak i cestou k úpadku, pokud je nekoordinovaná, živelná. Digitalizace musí být spojena s transformací pečlivě vybraných firemních procesů. Například přihlašování se ke stroji otiskem prstu a automatické vyplnění docházky operátora je sice hezký detail, ale určitě nezahltí obchodní oddělení novými objednávkami. Je to o prioritách. Rozum hraje klíčovou roli v odpovědích na základní otázky. Čeho chce společnost digitalizací dosáhnout, jaké výhody jí přinese, vyplatí se investice a co vlastně změnit?

IT euro

Úsilí digitální transformace by mělo komplexně směřovat k vylepšení zkušenosti zákazníka. Sem spadá snadná online konfigurace individualizovaného výrobku, rychlé zpracování personalizované nabídky, dodání produktu ve slíbeném termínu i kvalitní poprodejní servis. A samozřejmě za konkurenceschopnou cenu, což souvisí s celkovou efektivitou podniku. Proto se digitální transformace prolíná společností od úvodní prezentace přes samotnou výrobu a expedici až po dlouhodobou péči prohlubující loajalitu klienta.

Nejde ale transformovat vše najednou. Rozumně uchopená digitální transformace nežije svým vlastním životem, ale je postupně naváděna a podporována v oblastech určených firemní strategií. Ta by měla být aktuální a říkat, které byznys procesy se musí „digitálně“ transformovat hned a které později.

 

Petr Šperka, obchodní ředitel společnosti ITeuro

 

Článek byl publikován v časopisu IN-IT, čísle podzim a zima 2020, kde najdete i další rady, jak při digitální transformaci postupovat.

cookies image
Cookies

This website requires your consent for us to use individual data in order to show you information relevant to your interests, among other things. To give your consent, click the "OK" box.
You can reject all cookies .

Cookies settings

Here you can customize cookies according to your preferences.

Necessary cookies
Technical cookies are necessary for the proper functioning of the website and all the functions it offers. They facilitate, among other things, the effects of filters and the storing of privacy settings. We do not require your consent to the use of technical cookies on our website. For this reason, technical cookies cannot be individually deactivated or activated.
Analytic cookies
Analytical cookies allow us to measure the performance of our website and our advertising campaigns. We use them to determine the number of visits and sources of visits to our website. We process the data collected by means of these cookies in aggregate, without using identifiers that would point to specific users of our website. If you disable the use of analytical cookies in relation to your visit, we lose the ability to analyse the performance and optimise our measures.
Personalized cookies
We also use cookies and other technologies to tailor our store to the needs and interests of our customers so that we can provide you with a better experience. The use of personalised cookies allows us to avoid explaining unwanted information such as irrelevant product recommendations or unhelpful special offers. Moreover, the use of personalised cookies allows us to offer you additional features, such as product recommendations tailored to your needs.
Advertising cookies
Advertising cookies are used by us or our partners to show you relevant content or advertisements both on our site and on third party websites. This allows us to create profiles based on your interests, so-called pseudonymised profiles. From this information, it is generally not possible to identify you directly, as only pseudonymised data is used. If you do not consent, you will not receive content and advertisements tailored to your interests.
You can reject all cookies .